Saf Pimpinan Surau Al Munawwarah

Saf Pimpinan Surau Al Munawwarah
Saf Pimpinan Surau Al Munawwarah Sesi 2011-2013

Saturday, June 28, 2008

Mengingati Allah SWT-Kuliah Subuh Ahad 15 Jun 2008

Kuliah Subuh disampaikan olih Al-Fadhil Ustaz Hj Hasan Basri

Menyebut Nama Allah SWT itu dengan berzikir adalah merupakan sadaqah. Mereka yang tidak meminta kapada Aku (berdoa) adalah orang yang sombong ("yastakbirun")

Hadith diriwayatkan olih Abu Said Al-Qudri yang awal masuk Islam ketika umur 13 tahun lagi bermaksud "Tidaklah seorang Muslim itu bila mohon doa kepada Allah SWT selagi mana tidak bawa dosa, tidak memutuskan silaturrahim bahawa pasti Allah SWT menerima doa dari salah satu dari tiga kaedah:

1. Adakala Allah SWT segerakan Doa diperkenankan. Doa yang mustajab tanpa dihijab adalah di Muktazam (antara pintu Kaabah dengan Hajarul Aswad) dan Raudah di Masjid An Nabawi. Cara Rasul SAW berdoa di Muktazam ialah merapatkan pipi dan meletak tapak tangan di didinding Kaabah.

2. Adakala Doa itu Allah SWT simpan sebagai satu pahala di Akhirat. Allah SWT jadikan sebagai ujian didunia. Bagaimana manusia menghadapi cabaran yang di timpa.

3. Adakala Allah SWT tidak memberi di minta tapi Allah SWT beri dalam bentuk yang lain. Yang penting nya jangan lah kamu putus harap atau berputus asa dari apa yang tidak diperkenankan olih Allah SWT dari Doa kamu. Sesungguh nya Allah SWT akan perkenankan Doa kamu dari apa yang dipilih olih Allah SWT kerana Allah SWT lebih tahu apa yang lebih baik untuk setiap manusia. Allah SWT suka mendengar permintaan dari makhluknya atau mendengar suara orang yang berdoa.

Wallahuwaklum wabissawab.

Jazakallah hu Khoiran.

No comments: